H αξία του Σιδήρου\r\nΟι γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας έχουν αυξημένες ανάγκες σε σίδηρο και κινδυνεύουν περισσότερο από σιδηροπενική αναιμία. Πρέπει όχι απλώς να τρώνε τροφές πλούσιες σε σίδηρο, αλλά επιπλέον να τις καταναλώνουν σε μεγάλες ποσότητες και να επιλέγουν εκείνες με το μεγαλύτερο ποσοστό απορροφήσιμου σιδήρου. Τα τρόφιμα με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε σίδηρο είναι: μοσχάρι, χοιρινό, πουλερικά, αποξηραμένα δαμάσκηνα, φακές, κόκκινα φασόλια, θαλασσινά, συκώτι, σόγια.\r\n\r\nΦυλλικό οξύ και Εγκυμοσύνη\r\nΌλες οι γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας να λαμβάνουν καθημερινά φυλλικό οξύ, καθώς μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης δισχιδούς ράχης ή άλλων ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα στο έμβρυο. Οι ανάγκες σε φυλλικό οξύ αυξάνονται σημαντικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Για το λόγο αυτό συστήνεται στις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας να λαμβάνουν επιπλέον ποσότητα 400 mg φυλλικού οξέος καθημερινά μέσω συμπληρωμάτων διατροφής, εμπλουτισμένων τροφών ή και των δύο, παράλληλα με την πρόσληψη φυλλικού οξέος από ευρύ φάσμα τροφίμων, π.χ. συκώτι (ή άλλα εντόσθια) και πράσινα φυλλώδη λαχανικά.\r\n\r\nΑσβέστιο για γερά οστά\r\nΤο ασβέστιο είναι δομικό συστατικό των οστών και απαραίτητο για τη σκελετική ανάπτυξη κατά την παιδική και εφηβική ηλικία των γυναικών. Κύριες πηγές ασβεστίου είναι το γάλα, το τυρί, το γιαούρτι και τα πράσινα λαχανικά (μπρόκολο, κουνουπίδι, λάχανο). Επιπλέον, η επαρκής πρόσληψη ασβεστίου είναι σημαντική για τις γυναίκες, εφόσον κινδυνεύουν σημαντικά από την εμφάνιση οστεοπόρωσης στην εμμηνόπαυση. Συγκεκριμένα, η μειωμένη παραγωγή οιστρογόνων που συνοδεύει την εμμηνόπαυση έχει ως συνέπεια την αυξημένη απώλεια οστικής μάζας και την εμφάνιση οστεοπόρωσης σε γυναίκες άνω των 50 ετών. Μετά την εμμηνόπαυση οι γυναίκες χάνουν κατά μέσο όρο 3% της οστικής τους μάζας κάθε χρόνο.\r\n\r\nΓεωργία Καπώλη\r\nΚλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc\r\n