Έχει παρατηρηθεί σε αθλητές και αθλούμενους που η ημερήσια προπόνηση τους ξεπερνά τα 75 λεπτά ένα μεγάλο ποσοστό αυτών να παρουσιάζουν έντονα συμπτώματα αναιμίας.
-Η μειωμένη κατανάλωση σιδήρου με τη τροφή αποτελεί πιθανή αιτία αθλητικής αναιμίας.
-Υπό κανονικές συνθήκες μόνο το 5-10% του σιδήρου που καταναλώνουμε απορροφάται από τον οργανισμό
-Έχει τεκμηριωθεί ότι η συμμετοχή σε αθλητική δραστηριότητα έχει σαν αποτέλεσμα τη βίαιη καταστροφή μεγάλου αριθμού ερυθρών αιμοσφαιρίων από δύο κύριες αιτίες.
Πρώτον από τη συνεχή επαφή των πελμάτων των ποδιών με το έδαφος όταν τρέχουμε και δεύτερον από τα διάφορα χτυπήματα που δεχόμαστε σε αθλήματα επαφής και μικροπτώσεις που προκαλούνται.
Με τον ίδιο τρόπο χάνεται μέρος του σιδήρου που περιέχεται στη μυοσφαιρίνη των μυϊκών ιστών.
-απώλειες λόγω εμμηνόρυσης
-απώλειες σιδήρου στον ιδρώτα
Τα βασικά συμπτώματα είναι η κόπωση, η διαταραχή θερμορύθμισης και η μειωμένη αντίσταση στις λοιμώξεις.
Η καλύτερη πρακτική είναι η πρόληψη σε προπονητικό και διατροφικό επίπεδο.
Οι πρακτικές συμβουλές προφύλαξης αφορούν στη χρήση μαλακών αθλητικών υποδημάτων, στην απώλεια βάρους, καθώς και σε ιδιαίτερες τεχνικές τρεξίματος.
Η διατροφική αντιμετώπιση της αθλητικής αναιμίας συνίσταται στην επαρκή πρόσληψη τροφίμων πλούσιων σε σίδηρο όπως: το συκώτι, το κρέας, το ψάρι, τα πουλερικά, τα οστρακοειδή, τα όσπρια, τα εμπλουτισμένα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα ξερά βερίκοκα, οι χουρμάδες, τα σύκα και οι σταφίδες.
Πρέπει βέβαια να αναφερθούν οι κάτωθι βιταμίνες οι οποίες βοηθούν στην αφομοίωση και χρήση του σιδήρου από τον οργανισμό:
– B2 και φυλλικό οξύ που συμμετέχουν στον μηχανισμό παραγωγής ερυθρών αιμοσφαιρίων
– Β6 η παρουσία της οποίας είναι απαραίτητη για τη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης C η οποία επιταχύνει την απορρόφηση του σιδήρου\r\n

Βησσαρίων Ζέρβας
C.C.W..C, P.T Spectrum Health Rehabilitation & Sports