Είναι βέβαιο ότι το παγωτό είναι η πιο δροσιστική λιχουδιά του καλοκαιριού. Όποιο παγωτό και αν επιλέξουμε σίγουρα λαμβάνουμε κάποια θρεπτικά συστατικά που μας ωφελούν αρκεί να μην το παρακάνουμε.
strong>
Η θρεπτική αξία του παγωτού
Το παγωτό είναι πλούσιο σε λιποδιαλυτές βιταμίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη C, μαγνήσιο καθώς και σε ασβέστιο, που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, το μεταβολισμό και την υγεία των οστών.
Οι πρωτεΐνες που περιέχονται στο παγωτό, είναι υψηλής βιολογικής αξία και είναι υπεύθυνες για την ανάπλαση των κυττάρων και τον σχηματισμό νέων.
Το παγωτό εκτός των άλλων όμως και άλλα…. Τα λιπαρά του παγωτού είναι πλούσια σε λιποδιαλυτές βιταμίνες (Α, D) οι οποίες εμπλέκονται στην αποτελεσματική λειτουργία του ανοσοποιητικού, ενισχύουν την καλή όραση, συμμετέχουν στον μεταβολισμό του ασβεστίου και του φωσφόρου, καθώς και στην πήξη του αίματος. Ωστόσο, το παγωτό ιδίως το παρφέ μπορεί να περιέχει και κορεσμένα λίπη, από την κρέμα γάλακτος και το βούτυρο. Τα κορεσμένα λίπη αυξάνουν τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα και αποτελούν παράγοντα κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα.
Είδη παγωτού και θερμιδική αξία. Το παγωτό ξυλάκι έχει λιγότερες θερμίδες σε σύγκριση με το κυπελάκι, με την προϋπόθεση ότι δεν έχει επικάλυψη σοκολάτας. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, τα διαιτητικά παγωτά ή τύπου 0% καταλαμβάνουν σημαντικό χώρο στα ψυγεία των καταστημάτων. Περιέχουν υποκατάστατα ζάχαρης (π.χ ασπαρτάμη, σορβιτόλη ή μαλτοδεξτρόζη) αντί για ζάχαρη και μικρή ή μηδενική (τύπου 0% + 0%) ποσότητα λίπους, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα αγαπητά σε άτομα που επιθυμούν να διατηρήσουν μια καλλίγραμμη σιλουέτα. Επίσης, τα παγωτά 0% περιέχουν συνήθως ασπαρτάμη και ίχνη λίπους, τα οποία δεν επηρεάζουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και μπορούν να καταναλωθούν και από άτομα με σακχαρώδη διαβήτη. Τα παγωτά τύπου σορμπέ ή γρανίτα αποδίδουν ακόμη λιγότερες θερμίδες και καθόλου λιπαρά. Τα παγωτά αυτά ανάλογα με τα φρούτα που παρασκευάστηκαν παρέχουν στον οργανισμό περισσότερες βιταμίνες. Όταν περιέχουν ξηρούς καρπούς έχουν ακόμη καλύτερη επίδραση στον οργανισμό μας, γιατί περιέχουν πολυφαινόλες, οι οποίες έχουν έντονη αντιοξειδωτική δράση.
Όσον αφορά τα παγωτά χύμα, αυτά που έχουν γεύση σοκολάτα διαθέτουν υψηλότερη περιεκτικότητα λίπους σε σχέση με τη βανίλια, ενώ οι γεύσεις φρούτων αποδίδουν λιγότερες θερμίδες.
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτούν τα παγωτά τύπου παρφέ, τα οποία υπερτερούν σε λίπος και συνεπώς σε θερμίδες.
Αναλυτικότερα, η ενεργειακή αξία (Θερμίδες / 100 γραμμάρια) των κυριότερων τύπων παγωτού είναι:
• Σοκολάτα: 235
•Παρφέ: 220
• Βανίλια: 180
• Φρούτων: 130
• Διαιτητικό ή τύπου 0%: 125
• Γρανίτα: 105

Eύα Καφετζή
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, BSc