Η σόγια είναι μία πηγή υψηλής ποιότητας πρωτεΐνης, που περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα, είναι γεμάτη με βιταμίνες και μέταλλα, έχει διαλυτές και αδιάλυτες ίνες, Ω-3 και Ω-6 λιπαρά οξέα, χωρίς χοληστερόλη και πολύ λίγα κορεσμένα λιπαρά σε σχέση με το κρέας. Ωστόσο, τα τρόφιμα με σόγια είναι το αντικείμενο για πολλές δημοφιλείς παρανοήσεις, αλλά ας προσπαθήσουμε να ξεκαθαρίσουμε το θέμα αναλύοντας τους 5 πιο γνωστούς μύθους που αφορούν τη σόγια.
Μύθος 1: Όλα τα προϊόντα σόγιας προέρχονται από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς. Για ορισμένες ποικιλίες σόγιας ισχύει, υπάρχουν όμως και αυτές με τις κατάλληλες ενδείξεις, όπως «βιολογικό» ή «κατασκευασμένο από μη γενετικά τροποποιημένη σόγια» που διασαφηνίζουν την ποιότητά της.
Μύθος 2: Η κατανάλωση σόγιας αυξάνει τον κίνδυνο του καρκίνου του μαστού. Η αλήθεια είναι ότι ανησυχεί κάποιους η δράση της σόγιας ως προς τον καρκίνο λόγω των οιστρογόνων, αλλά κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι παράλληλα, η σόγια έχει αντιφλεγμονώδη δράση, είναι αντιοξειδωτική και μπορεί να λειτουργήσει ενάντια στον καρκίνο.
Μύθος 3: Η σόγια προκαλεί εκθήλυνση των ανδρών λόγω των φυτοοιστρογόνων. Αυτό έχει αποδειχθεί με πειράματα σε αρσενικά ποντίκια, αλλά δεν υπάρχει τέτοιου είδους απόδειξη και στον άνθρωπο. Αντίθετα μετά από σχετική έρευνα βγήκε το συμπέρασμα ότι η κατανάλωση σόγιας δεν επηρεάζει με κανέναν τρόπο τα επίπεδα της ελεύθερης τεστοστερόνης.
Μύθος 4: Τα φυτοοιστρογόνα της σόγιας αναστέλλουν τη λειτουργία του θυρεοειδούς. Μετά από μελέτη αποδείχθηκε ότι μόνο η πολύ υψηλή κατανάλωση συμπληρωμάτων με πρωτεΐνη σόγιας μπορεί να προκαλέσει κλινικό υποθυρεοειδισμό στη μειοψηφία των ασθενών με υποκλινικό υποθυρεοειδισμό.
Μύθος 5: Οι βρεφικές κρέμες με βάση τη σόγια μπορεί να διαταράξουν την ανάπτυξη των παιδιών και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού τους συστήματος. Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία πειστική απόδειξη ότι τα υγιή βρέφη που ακολουθούν μία διατροφή με βάση τη σόγια βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο για ανεπιθύμητες ενέργειες από τα βρέφη που τρέφονται με αγελαδινό γάλα.